6 Faktor Mengapa Projek Lantai Epoxy (Epoxy Floor) Gagal

Salutan lantai epoksi adalah produk yang hebat yang dapat memberikan manfaat yang besar kepada syarikat perindustrian dan komersial. Bagaimanapun, seperti banyak produk bangunan yang hebat menggunakan produk ini, jika tidak digunakan dengan betul, pemasangan akan gagal, ia akan menyebabkan masalah operasi yang teruk dan sakit kepala kepada pengguna akhir. Kegagalan yang saya maksudkan bahawa lapisan baru gagal untuk mengikat dengan baik dengan substrat yang sedia ada.

Saya telah mengumpulkan apa yang saya anggap sebagai alasan utama mengapa lantai epoksi gagal:

  1. Penyediaan permukaan yang kurang baik – Permukaan perlu disiapkan dengan baik agar ia dapat disikat dengan mekanik dengan salutan epoksi. Ini bermakna ia harus bersih, kering, bebas habuk, dan permukaannya mesti tanah atau ditembak sebelum digunakan.
  •  Kelembapan – Epoksi tidak terikat dengan kelembapan. Oleh itu, pastikan bahawa permukaannya benar-benar kering, bahawa tiada paip yang menetes dan yang paling penting adalah bahawa tiada kelembapan yang meningkat dari bawah tanah.
  • Lemah substrat – Ini adalah jenis masalah yang berbeza. Resin epoksi akan menjadi lebih kuat daripada substrat (dalam kes ini biasanya simen berkualiti rendah). Apa yang akan berlaku adalah bahawa anda sebenarnya tidak mempunyai epoxy yang melepaskan dari simen, tetapi simen yang melepaskan diri dari simen.
  • Tidak ada (atau salah) primer – Sentiasa gunakan primer untuk lantai perindustrian!    Lantai mengalami haus berat dan lusuh tidak menganggap resin hanya akan berpegang kepada substrat. Juga pastikan primer adalah sesuai. Contohnya apabila membuat pada marmar atau jubin buku asas epoksi tipikal anda tidak akan dilakukan
  •  Substrat yang tidak serasi – Pernah melihat salutan epoksi yang digunakan pada kayu? Kekacauan! Pastikan substrat adalah serasi untuk epoksi dari segi lekatan serta kekuatan tegangan. Sebagai contoh kayu adalah jauh lebih fleksibel daripada epoksi yang membawa kepada epoksi retak hanya kerana ia tidak boleh mengikuti pengembangan lantai kayu.
  •  Lantian yang tercemar – Masalah ini timbul dalam pemasangan lama (kilang makanan dan minuman, kedai-kedai khidmat kereta) yang ingin memasang salutan epoksi di lantai lama. Semua minyak, gris, sisa-sisa mesti dibersihkan dengan betul sebelum mencuba apa-apa jenis lapisan baru. Jangan jangkakan ikatan yang betul sebaliknya.